Påhængsmotor test

Småbådsfiskeri

& Røgning

Jeg så på flere fabrikater og til sidst var der kun Yamaha og Selva tilbage.

Jeg valgte dog den dyrere Yamaha, frem for Selva,

 

Påhængsmotor test Se billeder af den nye Oxe Diesel som er

verdens første højtydende diesel påhængsmoto

---------------------------------------------------------------------

Erfaringer med sejlads med en Selva DORADO 60XSR EFI. / Yamaha

Først lidt om mig selv.

Da jeg var 7 år gamle, begyndte jeg sammen med kammeraterne fra byen at ro rundt omkring i vores gamle træjolle på Limfjorden. Med tiden begyndte jeg selv med jollefiskeri på fjorden.

Den gamle træjolle, med en lille påhængsmotor, blev med tiden udskiftet med en Poca 16.

Jeg havde en næsten ny 7,5 hk påhængs motor, som vi lige havde købt til træ jollen, som blev sat på. Senere blev det til en 20 hk og efterfulgt af en 30 hk.

Midt i firserne begyndte jeg at fiske på østkysten og sidst i firserne begyndt jeg at fiske på Vesterhavet.

I 1999 fik jeg bygget en Norma 550, hvor jeg satte jeg en 40 hk 2T Suzuki på. Efter at have sejlet med den i omkring 8 år blev jeg enig med mig selv om at udskifte den, med en 4T.

 

 

Selva ikke var så kendt og man ikke rigtig vidste dengang at de også var en fuldblods Yamaha, bare billigere og med et pænere motorskjold.

Yamaha’en var jeg godt tilfreds med de 4 år som jeg havde den, den var helt igennem driftsikker.

Så fik jeg muligheden at købe en Selva DORADO 60XSR EFI, som jeg nu har sejlet med i 3 år og ikke fortrudt det.

Men inden jeg bestilte den, gik jeg hårdt til importøren for at få at vide om den var en fuldblods Yamaha, de forsikrede at også at den var samlet på samme fabrik og jeg har også selv set i flere tilfælde, at det har stået Yamaha på typeskiltet på en SELVA, så det må vel være svar nok på det spørgsmål.

XSR model.

Betyder at den har en anden og bedre software, der gør at den har ca. 10% flere hk end standart motoren.

 

Støj svag.

Det første jeg og dem jeg havde med ud og fiske bemærkede, var at den er lidt mere støjsvag end Yamaha’en, trods den har godt 10 % flere hk end den, samt den accelererer også en del bedre end forventet, når jeg sammenligner med Yamahaen. Så meget at dem jeg normalt fisker med straks lage mærke til det, selv den går på 5000 omdrejninger kan den forsat accelerere kraftig.

Benzin Forbruget.

Benzin forbruget er også blevet er også blevet mindre med Selva’en, dog har jeg ingen forbrugsmåler på, men sammenligner med hvor meget jeg skal tanke efter hver tur.

Speciel de ture jeg har på østkysten kan jeg se da det er normalt af samme længde, derved har jeg kunne bedømme benzin forbruget rimelig nøjagtig, speciel i omdrejnings området 3 – lige godt 5.000 omdrejninger er den mere økonomisk end Yamaha’en, er min erfaring.

Som den nu er blevet mere tilkørt er den kun blevet mere økonomisk

 

Så nu efter 4 års sejlads på fjord og hav med den, har den været den været en meget tro følgesvend på og har aldrig svigtet på nogen måde.

 

Så nu efter 5 års sejlads på fjord og hav med den, har den været den været en meget tro følgesvend på og har aldrig svigtet på nogen måde. faktisk syntes jeg dener blevet lidt mere øØkonomisk at sejle med.

Så ud fra min erfaring og dem jeg kender der har en, kan jeg fortsat kun anbefale Selva.

Til sidst og ikke mindst gør det det hvide skjold den også lidt pænere.

 

Selva ikke var så kendt og man ikke rigtig vidste dengang at de også var en fuldblods Yamaha, bare billigere og med et pænere motorskjold.

Nå men jeg bestilte så en 60 hk 4T Yamaha og fik den monteret på min Norma 550 som ikke er en speedbåd med V bund,

Men en klinkbygget noget fladbundet tung glasfiberbåd som er bygget til mindre- og bierhvervsfiskere som sætter i fra kysten,