Tjek liste

Tjekliste til småbåd/motorbåd.

Det er normalt en stor investering for en, når man vil ud og købe en båd, så det er vigtig at man ikke brænder fingerne ved at købe en båd/motor der er stjålet, eller en der har mere eller mindre skjulte fejl.

Hvad kan du gøre for at sikker dig at, båden ikke er stjålet og sælger egentlig er ejeren.

Hvis du vil ud og købe brugt båd/motor af en privat sælger, skal du sikre dig, at han rent faktisk er ejer af båden og hvis det er en forhandler, at han har ret til at sælge båden.

Derfor bør du kræve at se en købsaftale, hvor sælgeren af båden står som køber.

Derudover bør du se en kvittering, der beviser, at båden er betalt. Man skal også sikre sig at komme i besiddelse af samtlige numre på båden/motoren såsom byggenummer, skrognummer og motornummer. Der kan faktisk også være numre på bådens tank, er numrene fjernet, slebet væk, malet over osv. så tag ikke det for gode vare, så kan den være stjålet. 

 

Hvis du bare er det mindste i tvivl så bed om sælgers legitimation med CPR nummer og henvend dig personlig til det lokale politi og forsøg at få dem til tjekket det, hvis de da vil,

 

Jeg fik det her svar da jeg spurgte dem.

Politiet deltager generelt ikke i brugthandler – hverken ved køretøjer, elektronik, motorer el. andre effekter.

Du skal sikre dig navn, adresse m.m. på personen, du handler med. Du kan godt være bekendt og bede om at se noget gyldigt legitimation i tilfælde af, at en handel er ved at falde på plads.


Det er jo ikke nogen garanti, at Politiet én dag har oplyst, at en given ting ikke er efterlyst. Genstanden kan jo blive efterlyst dagen efter.


Det er klart, at hvis en genstand er efterlyst i Kostercentralen, så beholder Politiet selvfølgelig genstanden, hvis man møder op hos Politiet og vil have en genstand cheket/kontrolleret. 

Køb aldrig en båd/motor på en rasteplads, for nemheds skyld, mød altid sælger på hans egen adresse.

Citat slut

 

Tjek båden.

Se efter om båden ser fin ud i linjerne og om vindspejl, fenderlister og udstyr sidder ordentligt.

Noter skrammer, ridser, dårligt udførte reparationer samt huller efter gammelt udstyr der er taget ud. Afprøv om rat, motorhåndtag, klapsæder, luger og lemme kører godt uden problemer. 

Under dækket.

Se rigtig godt efter spor efter vand der har trukket omkring vinduer og luger. Løft bundbrædder op og se efter vand.

Prøv at banke på skotter og kahytsopbygning med en lukket hånd. Alt skal sidde fast. Lugter den godt? Hvis ikke, har der været vand i den, og se om der er noget der begyndt at mugne.

 

Skroget under vand linjen. 

Båden skal altid ses på land. Se nøje efter skader og lign. under vandlinjen. Er der buler eller lunker i forløbet af under vandslinjerne, er bunden blød - find en anden.

 

Trailerbåde kan blive bløde omkring bådrullerne. Bunden skal lyde hård, når man banker på den med f.eks. skaftet af en hammer. Propellen og gearhuset skal være uden skader, og zinkanoderne friske.

 

Osmose også kaldet glasfiberpest.

Det er alles bådkøberes skræk, at købe en båd med glasfiberpest i glasfiberen eller få det i sin båd.

Fænomenet skyldes fabrikationsfejl, det ses efterhånden sjælden nu om dage.

Mange moderne både bliver malet med vandtæt primer, før de søsættes - det hindrer glasfiberpest. Forlang dokumentation for det er udført.

 

Hvad er osmose ?.

Det kan nok bedst beskrives som en membran som tillader vandet at passere men, tilbageholder opløste salte.

Hvis man monterer en membran i et kar så det deler dette kar i to tætte dele kun adskilt af membranen.

Og hælde ferskvand i det ene og saltvand vand i det andet.

Så vil ferskvandet trække igennem membranen for at forsøge at få ligevægt i saltbalancen

og det er det som hedder osmose.

LÆS MERE OM OSMOSE HER.   


Udstyret .

Mange brugte både er flot udstyret med GPS, ekkolod, selvstyrer og VHF-radio. Lad dig ikke lokke af det!!! Efter et par år er udstyret kun et salgsargument og noget der bare følger med båden uden en merpris.''

 

Husk i øvrigt, at en VHF kræver personlig VHF certifikat for at må snakke i den. Og har den et MMSI nr. indkodet, følger det ikke VHF radioen, men indehaveren af nummeret. Tillige kan det normalt ikke slettes.

Læs mere her.  

Anker, fendere, fortøjninger badestige og åre/bådshage bør forefindes, men normalt kan man ikke regne med at få de lovpligtige redningsveste med i købet. Det er også bedst at man køber nogle nye i stedet, det vil jeg anbefale og speciel vil jeg anbefale de oppustelige, der selv udløser i vand

Da de er meget rare at have på, dog fås de ikke til mindre børn. 

 

Maskinrummet.

Motorrummet skal være rent og velordnet og ikke bære præg at det har fået en støre rengøring, før du ser det og motoren må ikke svede olie, for så står den måske overfor en reparation.

 

Motorens alder behøver normalt ikke være noget større problem, bare service bogen er i orden. Tjek om brændstoftanken er tæt. El-systemets samlinger og kontakter skal sidde velbeskyttet. Regn med at el-systemet kan begynde at gøre knuder efter 8-10 år,

 

I en åben jolle kan det nemt ske tidligere, da det er mere udsat for vejr og vind.

 

Oversejl.

Se om alle knapper og snørehuller er i orden. En vis falmning og pænt udførte små reparationer må accepteres, hvis den er op i åerne.

 

Få en prøvetur

Få en prøvetur med sælgeren om bord.

Inden i starter motoren, så mærk lige på motoren og udstødnings manifolden om den er varm eller bare lidt lunken, det er mange sælgere der prøvestarter motoren, før der kommer en køber, da den måske ikke er så god til at starte når den er hel kold.

 

Har den været startet så køber jeg personligt ikke sådan en den dag, så vil jeg se den en anden dag hvor den er helt kold. For motoren skal starte villigt og uden at hoste og ose (her er ikke tænkt på damp fra udstødningen og røg ved 2t påhængsmotorer).

 

Gas/gearhåndtaget skal køre uden modstand. Styringen skal fungere uden at binde og uden slør, dog er der næste altid noget på en påhængsmotor med kabel styring,

 

Motoren skal tage gassen villigt. Motorens powertrim efterprøves i yderstillingerne. Båden bringes op i planing og sejles et stykke tid med marchhastighed (16-19 knob).

Båden skal være villig til at slå sving, men en båd styrer dog ikke helt ens fra den ene side til den anden pga. af propellens drejningsmoment. 

 

Der må  ikke være mislyde eller knirken og raslen, når båden banker i bølgerne. Prøv om gearet skifter nemt og uden mislyde mellem frem og bak. Ved påhængsmotorer kan gearet godt knase lidt når man sætter i bak, speciel hvis den ikke går i tomgang

 

Når motoren er gennemvarm, sættes den i tomgang og frigear, og nu ser man på instrumenterne. Hvis temperaturen stiger og olietrykket falder, er motoren nok ikke i topform. Man skal måske se sig efter en anden båd at købe.

 

Funktionstest.

Prøv alle luger, klapper og sæder under prøvesejladsen. Prøv om komfur og toilet virker hvis sådan findes. Tænd og sluk for alt, hvad der kan tændes og slukkes. Prøv GPS, ekkolod, VHF og lanterner. Smid en spand vand over luger og vinduer og se om de holder tæt, osv.

 

Hvordan sejler den?

Det er ret vanskeligt at gætte på forhånd, hvilke sejlegenskaber en speedbåd har. Du finder lidt hjælp i bådpressen, falder man for en klassisk, amerikansk, fladbundet speedbåd, vil man opdage, at den er konstrueret til at sejle i farvand uden bølgegang, så den vil banke i selv mindre bølger og sjaske vand ind over cockpittet. 

 

Vil man undgå  det, skal man kikke efter f.eks. skandinaviske og Engelske bådtyper, der som regel er sødygtige og kan klare mere åbent farvand, f.eks. de robuste typer, som småbåds & trollingfiskerne foretrækker. Håndlagte både er normalt stærkere en sprøjtestøbte.

 

Sødygtigheden ligger bla. i bundvinkel og springet i forstavnen, som afgør dens evne til at sejle i bølger og dens fartmuligheder. En flad båd og en med V bund sejler normalt hurtigt med få heste. Hvor en båd med skarp bund går godt i søen, men kræver mange hestekræfter og bruger mere benzin for at komme op i fart. 

 

Der er også andre forhold afgør også bådens sejlegenskaber. En skarp stævn kan give god sødygtighed med en flad bund. Også længden af skroget har indflydelse. Både over 5,5 meter (18 fod) sejler roligere end dem, der er kortere.

Så køb aldrig en for lille hvis du vil fiske på havet, bedst efter min mening/erfaring fra 18 fod.

 

Hvor længe holder motoren?

En købers største bekymring vil som regel være, hvor længe motoren holder. Moderne bådmotorer er heldigvis temmelig robuste og kan forventes at holde op til 25 år for de bedste. Når de bliver passet godt.

 

Dog kan Påhængsmotorer køre problemfrit hele deres levetid, bare de får et almindelig service med faste mellemrum. (Men leve tiden på en påhængs motor kan svinge mange år).

Indenbordsmotorer med ferskvandskøling holder længst. Motorer med saltvandskøling kan kræve udskiftning af tærede dele som udstødningsmanifolds efter seks til otte år.

 

Indenbords eller udenbords.

Der er ikke nogen større forskel på økonomi og præstationer mellem indenbords og udenbordsmotor, så længe vi taler om benzinmotorer. Dieselmotorer er dyre, men er til gengæld mere økonomisk

.

Forskellen på indenbords og udenbordsmotorer er hovedsageligt, at motorerne styrer indretningen af bådene. Indenbords motorbådes indretning styres af, at der skal være plads til motorkassen inde i skroget, men de kan til gengæld udrustes med en flot badeplatform agterude. Udenbordsmotorbåde er så dog lettere.

Det er godt at tage flere af sted for se på båd, flere øjne ser bedre end 2.

 

Tjek om der er restgæld i den.

En temmelig stor andel af de både som sejler i Danmark er slet ikke belånt, men hvis sælgeren stadig skylder penge på båden, vil långiveren typisk have fået sikkerhed i båden.

Det betyder, at hvis sælgeren ikke betaler, hvad han skylder, kan långiveren udnytte sin sikkerhed og eventuelt forlange, at båden bliver solgt på tvangsauktion. Sker det, mister du båden. Tidligere ejere kan også have restgæld i båden, og derfor er det vigtigt, at du også får oplysninger om tidligere ejere.

 

Under 5 brt. 

Er båden under 5 bruttotonnage

(En bruttoregisterton (BRT) er en måleenhed for rumfang =2,83 m3 og har dog ikke en direkte sammenhæng med længden) men skulle normalt være omkring (ca. 7 m),. Du kan ringe til Personbogen i Århus, hvor sikkerheder kan, men ikke skal, være registreret. Personbogen er central for hele landet, og du skal oplyse sælgerens cpr-nummer. 

Du kan kontakte Personbogen på telefon 86 12 91 45.

 

Ellers er det kun at bruge øjende og sin sunde fornuft, og at holde hovedet koldt og øjende åbne når man er ude at se på båd

Når du så har fundet båd´en.

Så  læs HER hvad familie advokaten skriver.

 

Køb af båd i udlandet.

Der er mange penge at spare, ved at købe båd i udlandet. Men det kræver, at man griber det rigtigt an. Du finder mange råd på nettet ved at søge på dette emne.

 

Husk at tjekke om båden er CE mærket.

Alle både fra 2,0 m til 24 m bygget inden for Eu. Efter d. 16-06-1998 skal være CE mærkede

Alle fritids både efter d. 16-06-1998 skal også være CE mærkede, når de markedsføres, sælges el. tages i brug inden for EU.

CE mærkningen siger ikke noget om bådens kvalitet.

Læs mere om CE mærkning HER.

Forsikring.

Du skal også lige gøre op med dig selv, om du vil overtage den forsikring der evt. er på  båden eller du vil tegne en ny.

Købekontrakt.

Smaabaadsfiskeri.dk håber, at dette forslag til en slutseddel kan være til gavn i forbindelse med indgåelse af aftaler. Der kan naturligvis være individuelle forhold, som betyder at punkter skal tilføjes eller slettes.   

 

Smaabaadsfiskeri.dk gør opmærksom på, den ikke påtager sig noget ansvar i forbindelse med evt. fejl/uhensigtsmæssigheder ved anvendelse af disse råskitse/udkast mv. udarbejdelse af en kontrakt eller direkte anvendelse uden ændringer, og brugeren accepterer herigennem, at den ikke kan drages til ansvar i forbindelse med eventuelle opståede problemer og/eller tvister parterne imellem, ligesom Smaabaadsfiskeri.dk ikke kan direkte el indirekte kan gøres erstatningsansvarlig for noget.

 

Her er et forslag til en slutseddel.

                                                     

Når du så har købt båd så læs HER på søfartsstyrelsen

                                                                                         

Håber dette kan være en lille hjælp, til hvad man skal se efter, når man ser på båd og motor