Småbådsfiskeri
& Røgning
Båd traileren
Traileren er jo småbådsfolket vigtigste ven når vi ikke er på havet. Derfor er vi gået sammen om at skrive denne artikel.
Vægten:
Når man skal ud og købe ny trailer skal man sørge for at vægten passer til båden. Desværre ser man ofte forhandlere der for at presse prisen ned sælger båden med en trailer der er ALT for lille. Vær sikke r på du kører lovligt med din bådtrailer, LÆS MERE HER
Således er der set flere eksempler hvor en forhandler sælger en trailer med en total vægt på 1000kg der må laste 750kg, båden vejer måske 550kg tom og uden nogen form for udstyr, motoren vejer i hvert fald 110kg hvis ikke mere (50HK 4T).
Alt i alt giver det max 90 kg til benzin, udstyr, batteri, fiskegrej og fangst
Derfor kræver det ikke nogen doktor grad i matematik for at regne ud at det er helt umuligt, derfor skal man være meget opmærksom på dette.
Når vi taler om vægten er der naturligvis en grund til at en trailer måske maks. må slæbe f.eks. 1000kg, det er fabrikanten der får typegodkendt en trailer og det er ud fra tests og beregninger bliver det bliver bestemt hvor meget den kan godkendes til.
En helt anden ting vi skal nævne her er at det heller ikke er lovligt at overbelaste traileren og politiet ser bestemt ikke med de rare øjne på at man køre med overlæs på ens trailer, uanset om det er en båd, heste eller en ganske almindelig have trailer, derfor har de i de sidste par år delt nogle ret så store bøder ud.
Reparation og vedligeholdelse:
Mange trailere må hvert år lade livet pga. manglende/dårlig, eller i værste fald ingen vedligeholdelse, selv små ting kan forlænge levetiden betragteligt. Hvis man behandler sin trailer godt vil den være en trofast partner i mange år.
Når vi taler vedligeholdelse er dette et emne der måske lyder lidt uoverskueligt, men man kan med få midler forlænge levetiden betragteligt.
Når man kommer hjem fra sejltur med sin båd, gør de fleste jo det at de skyller og vasker båden i ferskvand, her skal man så også huske at skylle traileren godt, så kan man til en vis grænse holde rusten væk fra traileren.(pas på med vand i bremserne)
En anden ting der forlænger levetiden på dæk, affjedrings gummi og akslen er at klodse traileren op på et par bukke eller klodser, disse kan købes for ca. 150 kr. og det er en god ide at lægge et stykke gummi på bukken så galvaniseringen på traileren ikke går i stykker.
Så kan man jo også lige dreje Hjulene hjulene et par omgange i ny og næ, så bremser ikke sætter sig
Det er vigtigt at når man parkere, uanset om det bare er for et kort stykke tid, IKKE at bruge håndbremsen, læg i stedet en klods for/bag hjulet. Håndbremsen skal kun bruges ved udsætning og ophaling!
El på traileren
El anlægget er et meget ømt punkt på en trailer og det er da også her at de fleste oplever fejl.
Det er som regel dårlige forbindelser der er skyld i de fleste fejl, mange af disse kan afhjælpes ved at give stikkene et sprøjt kontakt rens eller petroleum mindst et par gange om året, så disse ikke irre og korrodere,
Her er prolanen også nok den bedste løsing at bruge.
Hvis eller rettere når du oplever fejl på el anlægget, så skyldes det i 95 % af tilfældene dårlige forbindelser.
Det kan være og er som oftest i stikkende det viser sig, men også inde i lygterne ved kabelskoende eller fatningerne kan det forekomme, det er ofte nok at rense det af med lidt stål uld eller smergel lærred efterfulgt af lidt kontakt rens eller petroleum.
De sidste 5 % af fejlende er: knækkede/dårlige ledninger og sprungne pære, ledningerne kan blive hårde/porøse og knække med årende i det salte miljø og derfor kan man komme ud for at måtte skifte ledninger.
(hvis det hele blinker når du f.eks. blinker er det normalt manglende stel)
Du kan downlowade nomogram og stik betegnlser og farver i anhænger stikket HER
Her kan du beregne ledningens minnimun tværsnit BEREGNER
Husk at beregne ledningens total længde fra batteri + pol og via forbruger og tilbage til batteriet igen,
Spillet:
Ofte ser man nye trailere der bliver leveret med nogle spil som en discount butik ville krumme tæer over at have i butikken! Alt for tit sker det at de ikke kan holde til det træk som det bliver udsat for. Derfor kan det godt betale sig at ofre lidt på et ordentlig et af slagsen.
Et 60AH start batteri påmonteret traileren, og med et min. 20 mm3 kable fra bilens batteri gennem sikring og kraftig relæ ud til spillet kan fint bruges som strømforsyning, jeg har selv brugt 25mm2 kabel og et 150A relæ.
Desto tykkere kabel desto bedre evt. se skema om ledning tykkelse.
Om man ønsker at bruge wire eller en nylon strop/gjord er en smags sag, begge dele er meget velegnet, dog skal man være opmærksom på at en strop skal ligge jævnt på spillet for ikke at lide unødigt overlast, hvis stroppen ikke ligger rigtig når man tager båden op, må man huske at få den rullet korrekt op så snart det er muligt.
Ekstra Strop
Det er en god ide at have en ekstra strop i med i bilen når man er af sted, det kan jo ske at stroppen springer eller bliver kørt over eller på anden måde får et begyndende brud.
Husk at træk kraften er beregnet fra et lige træk hvilket ikke i alle situationer er tilfældet når en båd skal hives op, bla. derfor den øgede trækkraft. Wiren man bruger, skal ikke være længere end nødvendigt, da man for hvert lag man lægger på spillet nedsættes trækkraften med ca. 10 %, dette er en tommelfingerregel og er noget der kan beregnes fra gang til gang, men ved at gardere sig med et tilpas stort spil fra begyndelsen er dette ikke normalt noget problem.
Hvis man har investeret i et spil med for lille trækkraft, kan man indsætte en blok på wiren, sørg for at købe en i ordentlig kvalitet fra starten, ikke noget som man ville bruge til flagstangen hjemme i haven! Herved fordobles trækkraften men samtidig nedsættes hastigheden til det halve.
Når man har et el spil på sin trailer er det en god ide også at bygge et manuelt håndspil på, elspillet kan jo svigte.
Dog bør man nok gå op i et 100AH batteri (følg fabrikantens anvisning vedr. batteri)
Samt lade bilen køre når du hiver båden op, gerne forhøjet tomgang, det giver lidt ekstra spænding på batteriet = ekstra trækkraft.
Stik mellem trailer og bil
Der er flere forskellige stik man kan bruge når man ønsker at spillet skal have en ekstra strømforsyning fra bilen.
De bedste, men desværre også dyreste, er de såkaldte NATO stik, de er meget kraftige og holdbare og kan holde i mange år.
Der er naturligvis også andre stik end de dyre NATO stik; f.eks. er svejsestik særdeles velegnede, her skal man dog huske at bruge hun stikket i bagage rummet til + polen , så er man fri for kortslutning.
Den tredje løsning er den med et stik fra en el truck, her monteres hun stikket til bilens batteri.
Den billigste løsning, men nok også den mindst holdbare er med en alm. 7 pol anhænger stik.
I stikket bruger man 3 stik til + og 3 til -, den sidste midterste stik bruger man ikke. Bag på bilen sætter man et ekstra trailer hun stik, til udtag til spillet.
En god idé er at føre et ekstra stelkabel fra bilens batteri minus pol til karosseriet i motorrumet, fra karosseriet i bagagerummet kan man tage et kraftigt kabel ud til stikkets minus pol. Der føres et kraftig kabel fra batteriet + pol gennem en passende størelses sikring og relæ videre ud til stikkets + pol. (Her er der brugt et 30mm3 kabel)
!!!Hav altid strømmen slået fra til stikket, når du sætter stik og polsko på batteriet.
På grund af fare for gnister, spændings spidser og eksplosion fare !!!
Fast gøres af båd på trailer:
Når vi taler spil på en trailer kan vi ikke komme uden om en sikkerhedsstrop, den lille ting som mange glemmer og derfor taber deres båd på motorvejen!
Fordi spillet ikke altid holder. Sikkerhedsstroppen er den kæde eller wire som skal/bør sidder ved siden af spillet som en ekstra sikkerhed for at man ikke taber båden hvis spillet skulle briste.
En anden sikring der skal være på en båd trailer er det bånd som man bør spænde omkring bådens agterende, så båden ikke hopper på båd traileren når man køre med den. En strop midt på båden vil være ekstra godt
Hvis båden hopper på traileren lider spillet overlast og man risikere at den hopper så meget at det kan skade gel coaten eller i værste fald lave hul i båden.
Der har været flere eksempler hvor både har lettet fra traileren og fløjet ud til siden, hvis der har været kraftig sidevind. Derfor HUSK DEN!
Bremser og aksler:
Det er her hvor der ofte sker problemer, for lejer, bremser og aksler på en bådtrailer lever et udsædvanligt hårdt liv.
Nogle bådejere tror at trailerens hjul skal under vand for at kunne søsætte båden, gør man det er man helt sikker på at man skal have nye lejer og bremser ret så ofte.
Hvis man er uheldig at ens bremser og lejer kommer under vand skal man hurtigst muligt få renset/justeret bremser og lejer igen.
Før eller siden kommer man ud for at skulle skifte bremsekabler på sin trailer, her kan man i dag få kabler med wire i rustfrit stål.
Denne type bør man vælge, da de vil have en betydelig længere levetid.
Nogle kabler har en lille smøre hus (kop) på kablet, har bør man smøre med tynd olie et par gange om året, dette er dog et system som mange fabrikanter er ved at gå fra.
Men et godt råd, brug PROLAN HEAVY til Kabler og andet der vil ruste.
Til ren rustbeskytelse kan vi anbefalde PROLAN ENDURO (det har ingen smøre efekt)
PROLAN KAN HOLDE TIL 170 BAR FØR DET RYGER AF DERFOR DEN STORE VEDHÆFTNING OG BESKYTTELSE
Hvis man ikke gør det, Kan de komme til at sådan ud.
PROLAN KAN HOLDE TIL 170 BAR FØR DET RYGER AF DERFOR DEN STORE VEDHÆFTNING OG BESKYTTELSE
Boltende er som regel kun er el galvaniseret kan man give galvafreud = koldgalvanisering et par gange eller PROLAN. Eller udskifte boltende til rigtig galvaniserede eller rustfrie.
Husk at give hjulboltene kobber eller alufedt el. endnu bedre zink el Prolan fedt, en gang om året på gevindet så sætter de sig aldrig fast, det bliver man glad for hvis man punktere.
Her har vi prøvet at sætte vores sammenlagt ca. 20 års erfaringer ned på tekst, og med fotos vedr. brug af bådtrailer.
Vi håber at dette kan være til gavn til andre f.eks. dig der skal ud og købe din første trailer, så du ikke laver de typiske fejl som f. eks at købe den med for lille i total vægt osv.
Eller du kan se hvad vi har bygget på vores trailere for at gøre det nemmere at bruge traileren.
Nyttigt tilbehør til din trailer
Motorbaadsnyt.dk har opsamlet en række af tilbehør til din trailer, som kan gøre håndtering af båden nemmere, lette tilgangen til båden eller forlænge levetiden på din trailer. Se og Læs mere her.
Hvis du nu sidder og skulle have spørgsmål til dette indlæg, så er du/i mere end velkommen til at spørge på mail smaabaadsfiskeri.dk så vil vi forsøge at give dig et svar.
Der kommer mere til traileren under Tips og Tricks når jeg får den menu lagt på
Knæk og bræk
Erik Kusk Larsen
Normalt bør man mindst få adskilt, renset og justeret sine bremser og lejer mindst en gang årligt ved almindeligt brug.Dette er et job der kræver en vis portion teknisk og håndværks mæssig snilde for at kunne klare, så har man ikke det eller har man ikke mod på det må man overlade dette job til en fagmand hvor du også kan dem rustbeskyttet med PROLAN HEAVY
Da der er forskel fra fabrikat til fabrikat vil vi undlade at beskrive hvordan dette gøres i denne artikel.
Det er dog bedst at rustbeskytte med bremserne helt adskildt og ikke som her med maler tabe på bakkerne, (Bakkerne må ikke få så meget det kan løbe af når de bliver varme)
Det kan ikke undgås at det får kontakt med mindre vandsprøjt, hvilket som oftest ikke gør det store hvis man husker at få skyllet det med vand når man kommer hjem fra fisketur.
De sidste par år er der kommet en ny type lejer med pakdåser på markedet til trailere, de er vandtætte, eller rettere de er stænk tætte, for de kan nok næppe holde til flere ture under havnens salte vand, men det er absolut positivt at trailer fabrikanterne er begyndt at interessere sig for vores problem.
Nogle mennesker tror at man skal trække håndbremsen når båden holder stille, det skal man ikke! Denne skal kun bruges ved søsætning og ophaling af båd.
Man risikerer at hvis bremsen står trukket i f.eks. 3 måneder om vinteren, at den sætter sig uhjælpelig fast og det er et mareridt at få adskilt igen! læg i stedet en klods foran/bagved hjulene, eller endnu bedre løft hjulene op på nogle bukke så de kan rotere frit, derved deformeres fjedrene og dækkende ikke.
Kørsel med trailer:
Når man køre med trailer er der nogle ting man skal være klar over og have styr på.
Noget som mange ikke tænker på når de køre med trailer, er kugletrykket er korrekt, ikke for højt og ikke for lavt.
Det bør i de fleste tilfælde ligge på mellem 50 og 75kg, men i hvert tilfælde bør man læse i traileren instruktionsbog om der står noget, ellers må man prøve sig frem, men som sagt er det normalt ikke et stort problem.
Man kan måle kugletrykket med en speciel vægt som sættes mellem kuglen og koblingen, disse kan købes i de fleste camping forhandlere og koster ikke alverden, dog kan der bruges en badevægt i stedet for.
De fleste anskaffer sig et reservehjul, hvilket også er en rigtig god sikkerhed at have, selv om punkteringer er sjældne. Men de fleste tænker ikke over at de bolte der sidder på trailerens hjul måske ikke har samme størrelse som dem der sidder på bilen, så sørg for at have de rigtige nøgler med. check også at donkraften fra bilen kan bruges til traileren, det er ofte at den ikke kan det, da den ikke kan løfte højt nok eller har en anden udformning der gør at den ikke er velegnet.
Når man skal på langfart med båden på slæb er det en god ide at købe et ekstra sæt lejer, man kan jo være uheldige at kan får dyppet traileren i vandet eller at det bare ikke kan mere.
Hvis man har lejerne med kan en lokal auto mekaniker hurtigt skifte dem så man kan komme videre, det er jo ikke sjovt at bruge fisketid på at vente på reservedele!
Hvis et leje går på eller er ved at gå på traileren lyder der en rumlen fra hjulene, hvorefter man hurtigst muligt skal have checket det. Man checker det ved at løfte hjulet fri af jorden og dreje det rundt samt at vrikke det fra side til side, er det løst eller rumler det voldsomt er lejet færdigt.
Med jævne mellemrum og før man skal ud og køre en længere tur bør man checke dæk trykket på traileren, hvis man køre med et forkert tryk slides dækkende ikke plant. Man kan se på dækket, at hvis det kun slides på midten er trykket for højt og hvis det kun slides i siderne er trykket for lavt.
Når man siger trailer lov og regler er det et område hvor det er mange meninger, regler og love, det kan virke som en jungle til at starte med og er et område man virkelig kan få ørene i maskinen.
Vi vil i vores artikel undlade at skrive om love og regler omkring trailer kørsel, da disse hele tiden ændres samt at der kommer nogle nye EU regler inden for de kommende år. De nuværende regler kan findes på nettet.
B.la. Tempo godgendelse
Tempo 100 er en godkendelse, som med de tyske myndigheders velsignelse tillader personbiler med påhængskøretøj at køre op til 100 km/t på tyske motorveje, såfremt forskellige krav er opfyldt. Læs mere her
Korrosion:
Når man køber en ny trailer kan man med fordel sprøjte vangerne indvendig med PROLAN HEAVY eller endnu bedre (Prolan enduro prolanen er at foretrække frem for andre frabrikater på market ud fra vores nu flerårige erfaring med prolanen.)
Bærearmene ligeså, men ikke noget olie på gummi bøsninger, da disse som oftest ikke kan tåle olie og derfor kan mørne. Men de tager normalt ikke skade af prolanen