Trolling Aptering

Efter længere tids planlægning skulle jeg forsøge at få Planerbord monteret i NO-Luck.

På forhånd viste jeg det ville blive en af de større udfordringer for en gammel mand som mig, der samtidig er EL-ordblind. Det skulle vise sig at blive en underdrivelse !!!.

Her kommer lidt beskrivelse af projektet.

Sammen med en god fiskemakker – der ligeledes skulle have Bords i sin båd – fik vi tidligere på året et par sæt Palnermotorer hjem fra Tigerfisken i Sverige – fede –fede maskiner med livstidsgaranti og en vandvittig høj Rustfri stål finish og kvalitet















Første spadestik:

Der bores huller til fundamenterne. Fundamenterne er RF plader med undersænkede bolte. På fundamentet er påsvejst 4 bolte der passer op i konsolpladen på Tigerfisk motoren. Der skal godtnok måles og kontrolmåles mange gane før man borer huller i taget. Det store hul i midten er til Stikkene.


Her er fundamentspladen monteret.

På indersiden af taget er en modholdsplader af samme størrelse til at fordele trykket.

Udover de 4 kraftige undersænkede Bolte er fundamentet limet/klæbet med Tec-7. For ikke at få alt for meget TEC-7 ud over det hele har jeg tapet rundt i kanten.

Det er motoren der ligger ned på taget.









Når Motoren er demonteret skal det Helst ikke regne ind i båden. Der er derfor fremstillet en dækplade i håndpoleret Rustfrit stål. Denne monteret når Motoren er demonteret. Jeg skal lige tykke lidt på om der er behov for fremstilling om montage af en gummi pakning på fundamentspladen.











Her er Motoren færdig monteret

Det var den lette del – så kommer kablinge.















Betjeningsknapperne til Planerbord er et kapitel for sig. Kontakten er en dobbelt vippekontakt der ”vender” strømmen alt efter om motoren skal køre ind eller ud.










Færdig placeret kontakt.





Og fra bagsiden (ledningerne er ikke de endelige – se senere).







Kablerne der fulgte med fra leverandøren viste sig (som næsten altid) at være klar til at smide ud. Dels var det kobberkabler – der er det værste man kan sætte i sin båd – dels var de alt alt for små – måske kun 0,8 mm2. En god ven anbefalede min 4,5 mm2 og Helst 6 mm2 og selvfølgelig i fortinnet kabel som det skal være i en båd. Det blev 4,5 mm2. Her ses forskellen på orginal kabler og de ”rigtige”.


Kabeltrækket er godt i gang.

















Mere kabeltræk.





Og endnu mere kabeltræk.

















Sikringen er en inline vandtæt 30 Amp. Sikring. Alle stik er limstik, der smelter sammen når de er presset på og har fået en tur med varmepistolen. Herudover 2 lag krympeflex – det ene lag med lim.



Til samling af de mange kabler var det helt nødvendigt med expert hjælp.


Thomas Team Vertigo kunne så passende arbejde sidste fisketur af (hvor han var gast på NO-Luck). Jeg havde aldrig klaret opgaven uden hans hjælp.







Til ”Strømvenderne skulle der fremstilles en stor stak ”Lus”.

Jeg må sige at det rigtige værktøj til opgaven er et ”must”. I midten de medfølgende alt for små ”Lus”.




Samling – der er meget at holde styr på.







Det begynder at ligne noget og med møje og besvær blev der plads til kabler og stik (efter vi havde slebet lidt hist og her !!).



Så er det kun at få styr på kalbelføringen – Der er efterhånden ved at være meget på taget af NO-Luck så der er tætpakket op langs tagbøjlen i styrbord. Det bliver ikke synligt når cockpit presningen er genmonteret.


På Billedet ses: 2 stk. Kabler til Planerbord i Styrbord, 1 stk. kabel til VHF antenne ALFA, 1 stk. kabel til VHF antenne BRAVO, 1 stk. kabel til FM antene, 2 stk. Kabler til Radar. Alt el til lys og spot er trukket indvendig i rørene der bærer tagbøjlen.




Færdig: Stor tak til Thomas Helenius Christensen




MONTAGE PLANERBORD i NO-Luck.


Lidt om hvad vi har gjort, hvordan og hvorfor.

Klik på billeder for større billeder.








.






Et kvalitets niveau som jeg ikke tidligere mindes at havde set på noget andet til småbåde.

Fundameter og andet har vi fået lavet af et firma her i Danmark. Disse er udført i


Håndpoleret Rustfrit stål. Jeg har valgt en løsning hvor jeg kan demonterer maskinerne – der er f.eks. ingen grund til at sejle med dem påmonteret når vi er i Nordsøen.


Efter en delovervejelser besluttede jeg mig for at placerer dem ret langt fremme på taget. Dels for at planerlinen ikke skulle kolliderer med stængerne i stangholderne, - dels fordi der her både er en kraftig tværvange i taget og en kraftigt langsgående vange (der er ret meget pres på fundamentet når Planerbådene er ude), - og endelig fordi jeg syntes placeringen her var den kønneste.

Ulempen ved at placerer dem så langt fremme er, at jeg får en lille radarskygge ca i 70 og 290 grader.


Placeringen er vigtigt idet man skal kunne nå kontakten med den ene hånd samtidig med, at den anden hånd skal kunne nå planerborden når den er vi vandet. Jeg har ikke nænnet at skære i båden og placeringen blev derfor i handskerummene. Efter megen opmåling for en optimal placering – blev kontaktens placering fastlagt (det skulle senere vise sig at være lige til øllet p.g.a. de mange og store ledninger). Her er opmærkningen klar til hultagning. Hullet er ca. 22x46 mm. For at lette arbejdet er handskerummene demonteret.